0 Kč bez DPH

Novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele

Dne 3. listopadu 2022 schválil Senát očekávanou vládní "tlačítkovou" novelu občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele, která zavádí zásadní změny pro e-shopy a prodejce zboží. Pokud chcete být na zásadní změny pravidel pro e-shopy a prodejny připraveni, přečtěte si následující článek.

Čeho se tedy novela týká?

Novela upravuje stěžejní změny pro e-commerce i kamenné obchody, přičemž za nejzásadnější lze považovat následující:

  • Změny v obchodních podmínkách
  • Tlačítková novela
  • Změna úpravy práva z vadného plnění
  • Zpřísnění a upřesnění procesu reklamace
  • Úprava personalizace cen na e-shopech
  • Verifikace pravdivosti spotřebitelských recenzí pro e-shopy
  • Povinnost uvádět změny u ceny zboží
  • Uzavírání smluv po telefonu

Kompletní znění zákona vč. nových úprav najdete na webu psp.cz, anebo srozumitelněji na portálu Aktuálně.cz.

S ohledem na rozsah všech změn se v tomto článku zaměříme pouze na ty, které se přímo týkají systému nPage a na které je potřeba obzvláště brát zřetel.

Potvrzení objednávky

Koncoví zákazníci mají být díky novele během nákupního procesu více chráněni. Před potvrzením objednávky musí být proto vyzváni k revizi vybraného obsahu. Novela dostala přízvisko "tlačítková" právě proto, že při konečném odkliknutí objednávky musí být zákazníkovi jasné, že se zavazuje k nákupu zboží.

  • Takovou formulací na tlačítku by tak mohlo být například "objednávka zavazující k platbě" či "kupuji a zaplatím". Zákon jasně nespecifikuje, jaké formulace jsou přípustné.

    V případě systému inPage jsme zvolili text Odesíláte objednávku s povinností platby, který se vypisuje v posledním kroku objednávky (automaticky) a není možné jej změnit.

  • Zákazník by měl být na začátku nákupního procesu také informován v případě, že má e-shop omezená dodání do určitých oblastí v Česku či do jiných států. Stejně tak v případě platebních omezení.

    Pro takový text můžete např. využít stránku Úvodní text e-shopu, kterou si nastavíte v sekci E-shop → Nastavení e-shopu → Texty.

Obchodní podmínky

Novela upravuje nutnost dát zákazníkovi k dispozici obchodní podmínky v textové podobě, které v průběhu jejich platnosti nesmí být bez vědomí zákazníka upravovány. Taktéž upravuje a zpřesňuje proces záruky a reklamace zboží. Pro vás jako provozovatele e-shopu na inPage z toho plynou dvě povinnosti, které si musíte nastavit.

  • Důležitou změnu představuje povinnost zaslat zákazníkovi obchodní podmínky v textové podobě, a to i v elektronické podobě. Musí však být v takovém formátu, který nelze v průběhu času ze strany e-shopu měnit. V praxi tedy nepostačí pouhý link, ale e-shop bude například muset zaslat obchodní podmínky ve formě PDF souboru, a to ideálně již s potvrzením objednávky.

Pro inPage jsme zvolili jednoduché řešení. Své vlastní Obchodní podmínky ve formátu PDF si nahrajete Souborů ke stažení a poté v sekci E-shop → Nastavení e-shopu → Texty si jen daný soubor vyberete ve výběru Obchodní podmínky v PDF. Tento soubor poté bude přiložen u každé odeslané objednávky.

TIP! Pokud nevíte jak vytvořit soubor PDF s Obchodními podmínkami, stačí si jen v prohlížeči zobrazit stránku s Vašimi Obchodími podmínkami, kterou si následně vytiskněte do formátu PDF. Vzor pro vlastní obchodní podmínky naleznete v sekci Nastavení → Vzorové stránky → VZOR: Obchodní podmínky.

  • Nově se upravuje i doba po kterou nese za vady zboží odpovědnost prodejce a to ze 6 na 12 měsíců.

TIP: Pokud používáte na svém e-shopu naše Vzorové obchodní podmínky, upravte si je v bodě 7.4 odstavce 7. - Práva z vadného plnění.

Slevy

Novela taktéž upravuje situaci, kdy provozovatel e-shopu prodává zboží ve slevě. V takovém případě sleva musí být počítána z nejnižší částky, za kterou se produkt v posledních 30 dnech prodával. Tato úprava se však nevztahuje na na rychle se kazící zboží, služby a nehmotné produkty. Nevztahuje se taktéž na věrnostní či individualizované nabídky a akce např. 2+1.

Forma slevových akcí včetně hlídání si cen je pouze v kompetenci provozovatele e-shopu.

Recenze

Zobrazujete-li na vašem webu recenze od vašich zákazníků, tak nově musíte být schopni prokázat, že se nejedná o falešnou, či jinak z vaší strany upravenou, recenzi. Každý e-shop či prodejce služeb by tak měl transparentně na svém webu či jiné platformě uvést, jakým způsobem recenze, na které se odkazuje, ověřuje. V ideálním případě tedy k vámi publikovaným recenzím přidáte popisek, ve kterém vysvětlíte, jak recenze získáváte.

Závěrem

Věříme, že implementované změny v inPage pro "tlačítkovou" novelu zajistí, aby váš e-shop splňoval všechna nařízení. Zajistí vám větší důvěryhodnost a tím přispěje i k lepším výsledkům vašeho e-shopu.

Naše služby neustále vyvíjíme a vylepšujeme i na základě vaší zpětné vazby a podnětů. Proto bychom vás chtěli vybídnout k reakci. Máte-li nějaký tip, či nápad na vylepšení našich služeb, či na přidání nové funkcionality, tak nám dejte vědět do komentářů, anebo na mail info@inpage.cz.

Tým inPage
info@inpage.cz

Přidat komentář

Přehled komentářů