Novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele
Dne 3. listopadu 2022 schválil Senát očekávanou vládní "tlačítkovou" novelu občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele, která zavádí zásadní změny pro e-shopy a prodejce zboží. Pokud chcete být na zásadní změny pravidel pro e-shopy a prodejny připraveni, přečtěte si následující článek.
Čeho se tedy novela týká?
Novela upravuje stěžejní změny pro e-commerce i kamenné obchody, přičemž za nejzásadnější lze považovat následující:
- Změny v obchodních podmínkách
- Tlačítková novela
- Změna úpravy práva z vadného plnění
- Zpřísnění a upřesnění procesu reklamace
- Úprava personalizace cen na e-shopech
- Verifikace pravdivosti spotřebitelských recenzí pro e-shopy
- Povinnost uvádět změny u ceny zboží
- Uzavírání smluv po telefonu
Kompletní znění zákona vč. nových úprav najdete na webu psp.cz, anebo srozumitelněji na portálu Aktuálně.cz.
S ohledem na rozsah všech změn se v tomto článku zaměříme pouze na ty, které se přímo týkají systému nPage a na které je potřeba obzvláště brát zřetel.
Potvrzení objednávky
Koncoví zákazníci mají být díky novele během nákupního procesu více chráněni. Před potvrzením objednávky musí být proto vyzváni k revizi vybraného obsahu. Novela dostala přízvisko "tlačítková" právě proto, že při konečném odkliknutí objednávky musí být zákazníkovi jasné, že se zavazuje k nákupu zboží.
- Takovou formulací na tlačítku by tak mohlo být například "objednávka zavazující k platbě" či "kupuji a zaplatím". Zákon jasně nespecifikuje, jaké formulace jsou přípustné.
V případě systému inPage jsme zvolili text Odesíláte objednávku s povinností platby, který se vypisuje v posledním kroku objednávky (automaticky) a není možné jej změnit.
- Zákazník by měl být na začátku nákupního procesu také informován v případě, že má e-shop omezená dodání do určitých oblastí v Česku či do jiných států. Stejně tak v případě platebních omezení.
Pro takový text můžete např. využít stránku Úvodní text e-shopu, kterou si nastavíte v sekci E-shop → Nastavení e-shopu → Texty.
Obchodní podmínky
Novela upravuje nutnost dát zákazníkovi k dispozici obchodní podmínky v textové podobě, které v průběhu jejich platnosti nesmí být bez vědomí zákazníka upravovány. Taktéž upravuje a zpřesňuje proces záruky a reklamace zboží. Pro vás jako provozovatele e-shopu na inPage z toho plynou dvě povinnosti, které si musíte nastavit.
- Důležitou změnu představuje povinnost zaslat zákazníkovi obchodní podmínky v textové podobě, a to i v elektronické podobě. Musí však být v takovém formátu, který nelze v průběhu času ze strany e-shopu měnit. V praxi tedy nepostačí pouhý link, ale e-shop bude například muset zaslat obchodní podmínky ve formě PDF souboru, a to ideálně již s potvrzením objednávky.
Pro inPage jsme zvolili jednoduché řešení. Své vlastní Obchodní podmínky ve formátu PDF si nahrajete Souborů ke stažení a poté v sekci E-shop → Nastavení e-shopu → Texty si jen daný soubor vyberete ve výběru Obchodní podmínky v PDF. Tento soubor poté bude přiložen u každé odeslané objednávky.
TIP! Pokud nevíte jak vytvořit soubor PDF s Obchodními podmínkami, stačí si jen v prohlížeči zobrazit stránku s Vašimi Obchodími podmínkami, kterou si následně vytiskněte do formátu PDF. Vzor pro vlastní obchodní podmínky naleznete v sekci Nastavení → Vzorové stránky → VZOR: Obchodní podmínky.
- Nově se upravuje i doba po kterou nese za vady zboží odpovědnost prodejce a to ze 6 na 12 měsíců.
TIP: Pokud používáte na svém e-shopu naše Vzorové obchodní podmínky, upravte si je v bodě 7.4 odstavce 7. - Práva z vadného plnění.
Slevy
Novela taktéž upravuje situaci, kdy provozovatel e-shopu prodává zboží ve slevě. V takovém případě sleva musí být počítána z nejnižší částky, za kterou se produkt v posledních 30 dnech prodával. Tato úprava se však nevztahuje na na rychle se kazící zboží, služby a nehmotné produkty. Nevztahuje se taktéž na věrnostní či individualizované nabídky a akce např. 2+1.
Forma slevových akcí včetně hlídání si cen je pouze v kompetenci provozovatele e-shopu.
Recenze
Zobrazujete-li na vašem webu recenze od vašich zákazníků, tak nově musíte být schopni prokázat, že se nejedná o falešnou, či jinak z vaší strany upravenou, recenzi. Každý e-shop či prodejce služeb by tak měl transparentně na svém webu či jiné platformě uvést, jakým způsobem recenze, na které se odkazuje, ověřuje. V ideálním případě tedy k vámi publikovaným recenzím přidáte popisek, ve kterém vysvětlíte, jak recenze získáváte.
Závěrem
Věříme, že implementované změny v inPage pro "tlačítkovou" novelu zajistí, aby váš e-shop splňoval všechna nařízení. Zajistí vám větší důvěryhodnost a tím přispěje i k lepším výsledkům vašeho e-shopu.
Naše služby neustále vyvíjíme a vylepšujeme i na základě vaší zpětné vazby a podnětů. Proto bychom vás chtěli vybídnout k reakci. Máte-li nějaký tip, či nápad na vylepšení našich služeb, či na přidání nové funkcionality, tak nám dejte vědět do komentářů, anebo na mail info@inpage.cz.
Tým inPage
info@inpage.cz
Přidat komentář
Přehled komentářů