7 typografických hříchů (bonus): desatero úspěšného copywritera
Patříte mezi ty, kteří si vedou blog, píší na sociální sítě, ale nejste si jistí a často váháte nad tím, jak napsat různé symboly a speciálních znaky? Chyby ve vaší prezentaci vám jen udělají špatnou reklamu a odradí potenciální zákazníky. Pojďte se s námi ponořit do tajů typografie, ať můžete psát jako profík! V bonusovém díle vám prozradíme, co by měl úspěšný copywriter dodržovat.
1. Udělejte si kreativní prostředí
Třeba si myslíte, že na prostředí, ve kterém píšete, nezáleží. Ale ano, záleží. Nápady – a díky tomu i kvalitní texty – vznikají v dobrém duševním rozpoložení s pozitivní myslí. V místnosti, ve které píšete, by vám mělo být příjemně, poté se vám bude psát dobře. Někomu se píše dobře na pláži, jiný se rád vyvalí u krbu, třetí nemá rád teplo, a píše proto v nejchladnější místnosti domu. Někdo má při psaní rád ticho, jiný potřebuje ten nejdrsnější a nejhlasitější metal. Je jen na vás, kde budete psát a jak se u toho budete cítit.
2. Pište stručné a výstižné nadpisy
Nadpis by měl být především stručný, jasný a výstižný. Nadpis by měl čtenáře nalákat na to, co bude číst, měl by v něm probudit zvědavost, aby pokračoval ve čtení. Ale zase mu nesmíte lhát a slibovat mu něco, co nepřijde. Takového čtenáře ztratíte a už si od vás nikdy nic nepřečte.
Naučte se psát nadpisy, které suše neoznamují, co se čtenář dozví v následujícím textu, ale které vtáhnou čtenáře do děje. Nadpis „Microsoft oznámil, že o Yahoo nemá zájem“ je nuda oproti „Microsoft: o Yahoo nemáme zájem“. Naučte se ptát nadpisy, které nejsou skriptoidní (například „Výhody a nevýhody“), ale vyzývají k nějaké akci („Podívejte se na ty největší výhody“).
3. Používejte krátké věty
Až dokončíte celý text, je třeba si ho po sobě znovu důkladně přečíst. Zdají se vám některé věty příliš dlouhé? Nekompromisně je zkraťte. V několika dlouhých po sobě jdoucích souvětích se začne čtenář dříve nebo později ztrácet. Zapomene, jak věta začínala, a to je cesta do pekel.
4. Střídejte odstavce a mezinadpisy
Nepište dlouhé odstavce, 3–4 řádky jsou ideální, 6 řádků je maximum. Weboví čtenáři jsou lenoši a dlouhé odstavce je odrazují od čtení. A po každém 3.–5. odstavci vložte do textu mezinadpis, který opticky oddělí dlouhé pasáže textu. Vztahujte mezinadpisy ideálně k poslednímu odstavci následujícího textu, ať udržíte zvědavost čtenáře.
5. Odrážky a obrázky ozvláštní text
Kromě odstavců používejte pro oddělení dlouhých textů také obrázky, tabulky nebo grafy. Text bez obrázku čtenáře okamžitě odradí, ale pozor. Nikdy nepoužívejte obrázky jen tak. Obrázek by se měl vztahovat k tématu, kterého se váš článek týká. Odrážky jsou další věc, která pomůže váš text zpřehlednit.
6. Použijte čísla, data, hodnocení a zkušenosti
Svůj text ozvláštněte pomocí dat a čísel. Čtenáři je milují a váš článek bude působit přesvědčivěji, úderněji a věrohodněji. Článek naplňte zkušenostmi a hodnocením, ať už svými nebo dalších lidí. Váš text bude hned čtivější.
7. Pracujte s odkazy
Odkazy jsou dalším vhodným oživením každého textu. Odkazujte zejména na své starší články, ať udržíte čtenáře na svém webu. Propojit samozřejmě nemusíte jen články, ale jakýkoliv jiný obsah, který máte na webu.
8. Skoncujte s pravopisnými chybami a špatnou typografií
Špatnou typografii jsme vás odnaučili v předchozích dílech, pravopis budete muset zvládnout sami. Kontrolujte si každý text, protože každá chyba snižuje jeho kvalitu. Pravopis si kontrolujte v Internetové jazykové příručce. A dejte svůj článek před zveřejněním ke kontrole někomu dalšímu. Autorská slepota skutečně existuje – zatímco v jiných textech vidíte každou chybu, ve svém textu jste schopni přehlédnout tu nejvíce trapnou chybu.
Kvalitní text se správnou typografií a pravopisem může snižovat ještě jedna věc. Vyvarujte se i slovní vaty (například: „není nic jednodušší než“, „co se něčeho týče“, „jak už jsem zmínil výše“) a textových klišé (například „třešnička na dortu“). Pak budou vaše texty skvělé.
9. Co nejvíce čtěte a zdokonalujte se
S pravidelnou četbou si vytváříte bohatou slovní zásobu a rozšiřujete svůj slovník. S tím získáváte také větší jistotu a cit pro psaní. Zejména kvalitní autoři obohacují vaše lingvistické schopnosti. Inspirujte se také články s podobnou tematikou té vaší. Učíte se a zdokonalujete se každým přečteným slovem.
10. Nepodceňujte se
Jistá dávka sebevědomí a přesvědčení je při psaní textu žádoucí. Tyto dvě vlastnosti podporují kreativitu a zároveň budou z vašich textů vyzařovat na čtenáře, který díky tomu bude mít pocit, že víte, o čem píšete. Snažte se psát o tématech, která jsou vám blízká a budou čtenáře zajímat. S tím souvisí samozřejmě i to, že upravíte styl a formu textu pro danou cílovou skupinu čtenářů.
Další díly seriálu
- 7 typografických hříchů: pomlčka a spojovník
- 7 typografických hříchů: uvozovky a závorky
- 7 typografických hříchů: konce řádků, mezery a výpustka
- 7 typografických hříchů: datum
- 7 typografických hříchů: měny, procenta a podobné značky
- 7 typografických hříchů: čísla a matematická znaménka
- 7 typografických hříchů: viz & paragraf
- Bonus: desatero úspěšného copywritera
(Všechny klávesové zkratky uvedené v textu fungují ve Windows. V operačních systémech Linux a Mac OS mohou být jiné.)
Přidat komentář
Přehled komentářů