0 Kč bez DPH

5 nejčastějších nedostatků na webu a jak je odstranit

08. 01. 2018

Vytvořit webové stránky na inPage je velmi snadné. Stačí se přihlásit do webové administrace a můžete začít plnit web obsahem. Systém vám v tomto ohledu nechává velkou volnost. Víte však, jak vytvořit obsah vhodný pro čtenáře i vyhledávače? Vybrali jsme 5 nejčastějších nedostatků, se kterými se na webových stránkách potýkáme. Pojďme se na ně podívat.

1. Prázdná HTML hlavička

HTML hlavička je prostor pro uvedení základních informací o webové stránce. Obsahuje celou řadu tagů. Těmi nejdůležitějšími jsou název a popis webu. Při návštěvě webové stránky se hlavička nezobrazuje. Její role přichází na řadu ve vyhledávačích. Ve výpisu výsledků vyhledávání (viz obrázek), vyhledávač využívá právě data z hlavičky webu. Potencionální návštěvník tak dostává informaci o názvu stránky a jeho stručné charakteristice. Přesně tedy ví, na jaký web přichází a co zde může očekávat. Pokud hlavičku necháte prázdnou, přicházíte o možnost představit svoji stránku ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávač zde sám vypíše, první text, který na stránce najde.

vyplněná html hlavička webu

Jak na vyplnění hlavičky v inPage?

V administraci vstupte v horním menu do: Nastavení → HTML hlavička stránek.

Název webu: Název firmy, výrobku či služby označující obsah vaší stránky. Délka textu by neměla přesáhnout 55 znaků (1 řádek ve výpisu vyhledávání).

Popis webu: Nabízí již větší prostor pro konkrétnější popis vaší webové stránky. Stručně v něm shrňte, o čem vaše stránka je. Používejte klíčová slova, tedy slova, která vaši zákazníci nejpravděpodobněji použijí při vyhledávání. Délka popisku by se měla pohybovat v rozmezí 50 - 300 znaků.

Ideální je, pokud máte vyplněný originální titulek a popis pro každou stránku webu. Vložíte je přímo v editaci konkrétní stránky v záložce SEO.

2. Chybí hlavní nadpis a text není strukturován

Jak by na vás působilo, kdyby najednou do dveří vtrhl neznámý člověk a spustil dlouhý pětiminutový monolog, aniž by se na chvíli zastavil. Asi byste mu nevěnovali příliš významu a i kdyby, tak byste zjistili, že se ztrácíte v tom, co vám říká.

Stejně jako v běžném životě i na webu je potřeba Váš obsah nejdříve uvést vhodným hlavním nadpisem (z hlediska SEO má velký význam). Následně text rozdělte do odstavců s nadpisy nižší priority. Snažte se co nejvíce, o maximální čitelnost vašeho textu. Používejte odrážky, pokud něco vyjmenováváte. Nejdůležitější části v odstavci zvýrazníte tučně. Při letmém procházení textu se čtenářovo oko zastaví právě na těchto vytučněných částech.

Jak na to?

  • každá stránka má svůj úvodní nadpis h1, ten by měl vystihovat hlavní myšlenku stránky (co na této stránce najdu). Hlavní myšlenkou úvodní stránky webu není „Vítejte na mých webových stránkách“.
  • text rozdělte do odstavců s vhodnými podnadpisy, které mají sestupný charakter (za nadpisem h2 následuje nadpis h3)
  • pracujte s textem i v rámci jednotlivých odstavců (silný text, kurzíva, odrážky)

Tip pro SEO: Do obsahu na Vašem webu (nadpisy, odstavce, odkazy atd.) vkládejte klíčová slova. Ale tak, aby to bylo logické pro vaše zákazníky. Nikdy nepřizpůsobujte texty prvoplánově pro roboty vyhledávačů.

3. Typografie

Pamatujete si ještě, jak Vás paní učitelka na prvním stupni ZŠ učila, že jednoznakové předložky a spojky se nepíší na konec řádku? Text na webu má stejná typografická pravidla, jako ten v knihách či psaný ručně. Přestože na to zapomínají i redaktoři zpravodajských portálů.

Nedělitelná mezera

Vkládá se mezi dvě slova, která nemají být rozděleny. V textovém editoru ji najdete pod označením „pevná mezera“ a přímo v HTML se píše jako  

Čísla a číslovky

Velkou pozornost dávejte při psaní čísel a číslovek. Často se v textech objevují tyto chybné zápisy: 4-tá prémie, 20ti denní 18-ti letý. Podle Pravidel českého pravopisu píšeme za řadovými číslovkami tečku: 4. prémie = čvtrtá prémie. Pakliže se jedná o číslovku základní, tečka se číslicí nepíše: 150 stran = sto padesát stran. U složených číselných výrazů píšeme číslo ihned za přídavné jméno: 20denní kurz, 18letý občan.

Další typografická pravidla a jejich aplikace pro web najdete například na webu Martina Peciny typomil.com, nebo si stáhněte typografický tahák od studia Beneš & Michl.

4. Nevyplněný popis obrázku

Máte skvělé obrázky, které ilustrují a doplňují váš text. Vkládáte je do obsahu stránky bez jakéhokoliv dalšího nastavní? Dělaté chybu.

náhled administrace při vložení obrázku

Proč je to špatně?

Popisek obrázku (alt = alternative text) má 2 základní funkce

  1. text se zobrazí v případě, že se obrázek z nějakého důvodu nenačte (např. pomalé připojení k internetu)
  2. tento text využívají uživatelé alternativních čteček webu, především zrakově postižení.

Jak na to?

Popis obrázku by měl obsahovat informaci, co je na obrázku. Nepopisujte obrázek stejnými slovy, jako je text související s obrázkem.

Pokud má obrázek nějakou funkci (slouží například jako tlačítko nebo odkaz), textová alternativa by měla popisovat tuto funkci. Příklad: U obrázku s vašimi produkty, na kterém je odkaz na eshop přidáte alt: "Přejít na eshop s produkty XY".

Titulek obrázku neboli title – by měl zachycovat vztah obrázku k obsahu daného článku. Zobrazí se po najetí myši na obrázek. Na rozdíl od popisu, ho není nutné vyplňovat.

Více se dočtete v článku: Jak správně vyplnit atributy obrázku při jeho vložení do článku

5. Víte jaký je rozdíl v url adrese http a https?

Webový svět se čím dál více zabarvuje do zelena. Všechny významnější webové stránky jsou zabezpečené pomocí SSL/TSL certifikátu, který má za úkol šifrovat spojení mezi námi a webovým serverem. Příkladem zabezpečení jsou data vkládána do kontaktních formulářů, vstupní hesla a jiné. Zabezpečení webu certifikátem indikuje ikonka zámečku, mnohdy zvýrazněna právě zelenou barvou. V adresním řádku poté najdeme přímo ono zmíněné HTTPS. Provoz protokolu http v jeho šifrované variantě https, by měl být dnes již samozřejmostí a standardem.

url zabezpečeného webu

Služba inPage nabízí SSL/TLS certifikát zdarma ke každému programu. Podmínkou je správa domény přímo naší společností.

Smíšený obsah

Zabezpečený web vám nedovolí zobrazovat externí obsah z nezabezpečeného zdroje, případně tímto obsahem porušíte šifrované spojení. Jedná se zpravidla o aktivní prvky typu: počítadlo návštěvnosti, rezervační systém, formuláře, chat, nebo jen pouze jen obrázky. Všechny tyto prvky je možné do inPage jednoduše vložit, pokud je váš web zabezpečen certifikátem (v adrese vidíte https), prvky se automaticky zablokují, případně se poruší šifrované spojení. Jak tuto situaci řešit najdete v článku „Blokuje prohlížeč některé části stránky? Oprava je snadná.“

SEO bonus na závěr

Většina výše uvedených pravidel má vliv na SEO. Vyhledávače hodnotí textový obsah a samy rozlišují o čem váš web je. Používáním nadpisů, tučných textů, altů a jiných druhů značení textu, dáváte najevo, kam si má vyhledávač váš web zařadit. Také weby, které jsou zabezpečené certifikátem, jsou ve výsledcích vyhledávání upřednostněny oproti těm nezabezpečeným.

Kateřina Koukalová
Webdesigner
admin(zav)zoner.cz

Přidat komentář

Přehled komentářů

  • SSL/TLS certifikát zdarma

    17. 1. 2018 11:07:23 | Libor Jiránek

    SSL/TLS certifikát zdarma ke každému programu není. Viz doména jiranek.cz. CN:jiranek.cz Autorita zamítla vydání certifikátu.

    Odpovědět | Zobrazit odpovědi

    • Re: SSL/TLS certifikát zdarma

      19. 11. 2018 10:05:26 | X

      Váš web běží na https

      Odpovědět

    • Re: SSL/TLS certifikát zdarma

      17. 1. 2018 11:09:16 | Zákaznická podpora inPage

      Dobrý den,
      SSL certifikát je zdarma dodáván ke každému programu.

      Občas se sice stane, že certifikační autorita odmítne (na základě svých vnitřních, neveřejných pravidel) vystavit certifikát pro konkrétní doménu.
      V tomto případě však stačí kontaktovat naši zákaznickou podporu, která vystavení certifikátu zařídí.

      Pro doménu jiranek.cz je nyní certifikát vystaven a web je plně zabezpečen.

      Zákaznická podpora inPage.

      Odpovědět